Aliexpress Dispuut openen

aliexpress dispuut openen

Je hebt jouw Aliexpress bestelling niet ontvangen, je hebt het verkeerde artikel ontvangen of misschien wel te weinig. Er kunnen allerlei redenen zijn waardoor jij niet tevreden bent. Als dit zo is wordt het tijd om een dispuut te openen. Dat gaat snel, eenvoudig, en levert (in mijn jarenlange ervaring) altijd een oplossing op waar je tevreden mee kunt zijn!

Om een dispuut te openen ga je als eerste naar “My Orders“, dat doe je door rechts bovenin op jouw account icoontje te “hoveren” en “My Orders” te selecteren. (foto rechts)

Vervolgens scroll je naar de betreffende order en selecteer je “Open dispute”

mijn bestellingen

Als eerste: het openen van een dispuut is zeer nadelig voor een Aliexpress verkoper.

Vrijwel alle verkopers sturen je dan, na het doen van een bestelling, ook een bericht. Daar staat meestal iets in dat als er ook maar iets is waar jij niet tevreden over bent dit eerst aan hun zelf te melden. (dit kan eenvoudig via de Contact Seller knop in jouw bestelling). Ervaring leert dat het openen van een dispuut slechts zelden nodig is.

Verkopers hebben er echt alle belang bij te voorkomen dat jij een dispuut opent en stellen meestal alles in het werk om dit te voorkomen.

Mocht het toch echt nodig zijn volg je onderstaande stappen om een Aliexpress Dispuut te openen.

Vervolgens kom je op de pagina waar je al de details rond jouw bestelling terug kunt vinden. Selecteer op deze pagina de knop “Open Dispute”.

aliexpress dispuut openen 2

Je komt nu op de Dispuut pagina terecht, je ziet de details van jouw bestelling en kan de keuze maken uit “Refund only” en “Return Goods”.

Ik ga eerlijk zeggen dat ik in al die jaren nog nooit iets heb teruggestuurd. Ik heb ook nog nooit meegemaakt dat een verkoper iets teruggestuurd wilde hebben. Om deze reden behandel ik enkel de “Refund Only”.

Je krijg nu een aantal dropdown menu’s en selectiemogelijkheden. Het is belangrijk dat je hier de juiste selecties maakt. Ik loop er even met je doorheen.

De vragen op volgorde:

*I want to apply for:”, hier selecteer je Refund Only

“*Did you receive the item?”, hier geef je aan of je jouw bestelling hebt ontvangen of niet.

Als je deze selectie hebt gemaakt opent zich een volgende dropdown menu waarin je dient aan te geven waarom je een refund request doet.

“*Reason for refund request” Je hebt hier de keuze uit 3 hoofdcategorien waarvan de eerste nog 3 subcategorien kent.

Logistics tracking problem: voor alles wat te maken heeft met de verzending van jouw bestelling.

Als je deze optie selecteert dien je vervolgens nog 1 van de 3 volgende selecties te maken;

Purchase Protection is running out, but package is still in transit, jouw kopersbescherming is bijna verlopen maar jouw pakket is nog niet ontvangen.

Package was returned to seller by shipping company, jouw pakket is, om wat voor reden dan ook, door Post NL teruggestuurd naar China.

No tracking information, jouw pakket is niet te volgen via de Track & Trace.

Customs problem, voor alles wat te maken heeft met douane (deze ga je niet vaak nodig hebben!)

Wrong address, voor alles wat te maken heeft met jouw adres of het afleveren van jouw bestelling op een verkeerd adres.

“*Refund Amount”, hier geef je het bedrag op wat je terug wilt vragen. Onder deze vraag staat het “van / tot bedrag vermeldt wat je kunt invoeren.

“*Please write your request detail:”, hier verstrek je de details van jouw verzoek. Vermeld gelijk zoveel mogelijk details, dit bespoedigd de afwikkeling door Aliexpress.

“Upload Evidence (Optional)”, hier kun je desgewenst foto of video uploaden. Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan foto’s van het product.

Loop alles nog een keertje na, alles ingevuld en compleet? Druk dan de Submit knop in en jouw dispuut is geopend.

Wat gebeurd er nu?

Jouw dispuut is open en de verkoper krijgt gelijk een melding van dit feit. Het is nu eerst aan de verkoper om te reageren. Dit kan resulteren in een “proposal” waarbij jij kan kiezen of je dit “Accept” of “Reject“. (verkoper geeft bijvoorbeeld aan dat het artikel echt onderweg is en echt geleverd zal worden).

LET OP als je het proposal Accept wil dat zeggen dat je op een later moment alsnog het dispuut kan heropenen.

Als de verkoper in het geheel niet reageert komt het moment dat “Ali Steps In”. Dit wil zeggen dat Aliexpress de zaak bekijkt en een bindende uitspraak zal doen. (Ali Judgement: Valid of Not Valid).

Je kunt er altijd van uitgaan dat Aliexpress jouw tevredenheid zwaarder weegt dan die van hun externe verkoper. Het Judgement zal dus praktisch altijd in jouw voordeel uitvallen. Na de Judgement gaat Aliexpress ook gelijk tot actie over, dat betekent in de regel dat jouw refund binnen enkele dagen op jouw bankrekening staat. (als je met iDeal hebt betaald)